* * * KONFERENCIJA O NAPREDNOJ TEHNOLOGIJI * * *
Autor: Ivana Petrović Balaban, 30. 10. 2024. 20:05
* * * * DOKUMENTARNI FILM O ATTEND PROJEKTU * * * *
Autor: Ivana Petrović Balaban, 8. 5. 2024. 19:23
* * * * ZAVRŠNA KONFERENCIJA PROJEKTA ATTEND * * * *
Autor: Ivana Petrović Balaban, 6. 5. 2024. 22:34
Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNET, 25.4.2024. u hotelu Antunović predstavila je rezultate i iskorake uspješno provedenog projekta – Podrška ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju – ATTEND.
Projekt ATTEND započeo je 1. srpnja 2021. te su uz CARNET, kao nositelja, u provedbi sudjelovali Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu (ERF), Fakultet elektrotehnike i računarstva
Sveučilišta u Zagrebu (FER) te Grad Reykjavik kao projektni partneri.
Osnovni cilj bio je omogućiti preduvjete koji doprinose jednakim obrazovnim mogućnostima za djecu s teškoćama u razvoju te njihovo bolje i uspješnije uključivanje u društvo.
U projektu su sudjelovale 34 odgojno-obrazovne ustanove iz 22 grada diljem Hrvatske koje su tijekom projekta opremljene asistivnom tehnologijom, odnosno hardverskim i softverskim pomagalima koja su vezana uz uporabu digitalne tehnologije, računala, mobitela, elektroničkih naprava te netehnološkim rješenjima i pomagalima s ciljem poticanja, održavanja i poboljšanja funkcionalnih sposobnosti te povećanja kvalitete života djece s teškoćama u razvoju.
Navedenim ustanovama u sklopu projekta ATTEND isporučeno je 5686 komada opreme asistivne tehnologije koju već koristi više od 1750 učenika. Ujedno, organizirano je 75 radionica za više od 1450 polaznika, pet webinara te e-tečaj kojeg je završilo 1152 polaznika.
I naš Centar bio je aktivni dio projekta te je na završnoj konferenciji kao primjer dobre prakse nazočnima predstavio svoju organizaciju i raspodjelu opreme unutar Centra.
Zahvaljujemo na prilici i sudjelovanju u ATTEND projektu te se nadamo nastavku istog s naglaskom na obrazovanje djelatnika u korištenju dobivene opreme koja će zasigurno pružiti jednake mogućnosti za obrazovanje i učenicima Centra Goljak.
[više]* * * * STUDIJSKO PUTOVANJE - REYKJAVIK * * * *
Autor: Ivana Petrović Balaban, 23. 4. 2024. 09:54
Za uvećanje kliknite na sliku!
[više]* * * * PRIMJENA ASISTIVNE TEHNOLOGIJE * * * *
Autor: Ivana Petrović Balaban, 26. 2. 2024. 22:14
Autor: Vanda Tomas, 17. 11. 2022. 17:36
ASISTIVNA TEHNOLOGIJA U UČIONICAMA GOLJAKA
Učenje i zabava u istoj rečenici?
Naši učenici od 1.- 4.razreda znaju da je i to moguće. :)
Jedna od prednosti asistivne tehnologije u službi aktivnog učenja je način i brojne mogućnosti prezentiranja nastavnog sadržaja koji će našim učenicima biti zanimljiviji, zorniji, jasniji i pristupačniji.
Stoga smo takav način podučavanja uveli u naše učionice kroz rehabilitacijski program Informacijsko komunikacijska tehnologija (IKT) od 1. - 4. razreda.
Kroz program IKT-a učenici koriste prilagođene miševe (TrackBall mouse, Optima Joystick mouse) , prilagođenu bežičnu tipkovnicu (Clevy), sklopke za pokretanje igračaka, razne vrste komunikatora (GoTalk 4, Pričajući fotoalbum, BigPoint, Little Mack..), interaktivni zaslon računala, tablete i aktivno sudjeluju u vježbama/aktivnostima izrađenim u raznim digitalnim alatima (Wordwall, Boom
cards, Liveworksheets..).
Zahvaljujući asistivnoj tehnologiji periferije računala (miš i tipkovnica) neki od učenika prvi put sudjeluju u virtualnim igrama/aktivnostima što im daje motivaciju i želju za daljnji rad i trud.
Digitalni radni listići, orijentacija u prostoru kroz manipulaciju prstom po tabletu, sortiranje, vizualna i slušna diskriminacija, vježbe pažnje i koncentracije, sinteza i analiza uz slikovni prikaz samo su neka od područja rada IKT-a.
Vrijeme u kojem je riječ virtualno ili digitalno normalno, za naše učenike je često i nužno.
Mirta Bartolović, prof.logoped
[više]
Autor: Vanda Tomas, 11. 11. 2022. 17:56
C-board – aplikacija za komunikaciju
Cboard je aplikacija za augmentativnu i alternativnu komunikaciju (AAK) i potpomognutu komunikaciju (PK) koja se može instalirati na Android uređajima (dostupno na hrvatskom jeziku).
Besplatna je za preuzimanje putem Play storea. Nakon instaliranja i podešavanja aplikaciju je moguće koristiti i bez internetske veze.
Koncipirana je i dizajnirana za djecu i odrasle s govorno-jezičnim teškoćama s ciljem razvoja komunikacije putem simbola (slika) koje nakon odabira (klika) imaju dimenziju vokalne produkcije govora. Glas možete odabrati od ponuđenih ili snimiti svoj.
Jednostavno korištenje s pregršt simbola koje je moguće prilagoditi svakom djetetu/učenika (naziv slike, veličinu slova, veličinu gumba/slike, boja podloge, raspored slika, prilagodba visine, jačine i brzine tona, muški/ženski glas, umetanje vlastitih slika...)
Moguće je kreirati više komunikacijskih ploča istodobno koje se onda prema potrebama i samomrazvoju/učenju korištenja aplikacije proširuju i nadopunjuju.
Dodavanje simbola je vrlo jednostavno i pregledno bilo da uzimate slike iz ponuđene baze ili želite umetnuti svoje fotografije.
Gotove komunikacijske ploče možete isprintati i koristiti kao dodatni nastavni materijal, dopunu aktivnosti ili u kombinaciji s nekom vrstom niskotehnološkog komunikatora.
Za detaljnije upute možete prelistati Cboard priručnik na stranici
Mirta Bartolović, prof.logoped
[više]
Autor: Vanda Tomas, 21. 10. 2022. 17:17
RADIONICA UČINKOVITA KOMUNIKACIJA KAO PREDUVJET USPOSTAVE UČINKOVITIH ODNOSA
U sklopu ATTEND programa 13.10.2022. u prostorima Zavrtnice održana je još jedna uspješna radionica koju su vodile docentica doc.dr.sc. Jasmina Ivšac Pavliša i magistra edukacijske rehabilitacije Ivana Vinceković s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Kroz temu Univerzalni dizajn i pristupačnost polaznici su upoznati sa osnovnim konceptima univerzalnog dizajna te su kroz evaluaciju praktičnih primjera stekli znanje o primjeni principa pristupačnosti u svakodnevnom okruženju te digitalnim sadržajima.
Unutar teme Univerzalni dizajn u poučavanju - preduvjet inkluzivnog društva predstavljena su načela univerzalnog dizajna u poučavanju i učenju te razlikovanju primjene ovih načela.
U posljednjem dijelu radionice Potpomognuta komunikacija prezentirani su koncepti potpomognute komunikacije te primjeri mogućnosti koje ona pruža u odgojno-obrazovnom i intervencijskom smislu. Na temelju praktičnog zadatka polaznici su definirali cilj poučavanja te odabrali primjereni oblik potpomognute komunikacije.
[više]Autor: Vanda Tomas, 5. 10. 2022. 17:02
PREDSTAVLJANJE PROJEKTA ATTEND NA 24. CARNET-OVOJ KONFERENCIJI ZA KORISNIKE
(Carnet Users Conference)
Od 26. do 28. listopada 2022.
CARNET je organizirao 24.
konferenciju za korisnike u
Šibeniku(CUC) na kojoj su
predstavljene brojne teme izpodručja edukacije i informacijsko-
komunikacijske tehnologije (IKT). U sklopu konferencije imali smo priliku saznati novosti iz područja obrazovanja i tehnologije te razmijeniti svoja iskustva u sklopu predavanja, radionica, okruglih
stolova i interaktivnih izlaganja,
uz primjere dobre prakse.
Asistivna tehnologija na CUC-u
Jedna od značajnijih tema na ovogodišnjem CUC-u je pristupačnost i asistivne
tehnologije, u sklopu koje je predstavljena uloga asistivne tehnologije u radu s učenicima i studentima s posebnim odgojno-
obrazovnim potrebama. Voditeljica projekta ATTEND, Renata Šimunko (CARNET), predstavila je obuhvat i ciljeve projekta, a dosad ostvarene rezultate prezentirao je Filip Kanižaj (CARNET).
Ozbiljna igra
Osim opremanja odgojno-obrazovnih ustanova i Laboratorija za asistivnu tehnologiju, u sklopu projekta ATTEND realizirat će se i Ozbiljna igra, čija svrha nije zabava već transfer znanja i vještina kroz igrifikaciju. Više o vrijednosti Ozbiljne igre, koja će ujedno poslužiti i kao alat za podizanje svijesti o asistivnoj tehnologiji u uključivom društvu saznali smo od predstavnika zagrebačkog Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER-a) Ivane Rašan i partnera u provedbi ATTEND projekta s
ERF-a Ivane Vinceković.
Islandski primjer
Kako izgleda islandski obrazovni sustav te kako se koristi asistivna tehnologija u obrazovanju, na CUC-u su nam predstavili projektni partneri iz Grada Reykjavika kte sudionicima konferencije ujedno približili obrazovni sustav te obrazovnu politiku predškolskih ustanova i osnovnih škola glavnog grada Islanda, kao i praksu Klettaskóli, posebne škole u Reykjavíku.
Izradila: Mirta Bartolović, prof.logoped
[više]ATTEND - „Podrška ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju” (eng. kratica za Assistive Technologies In Education).
CARNET je nositelj projekta koji će se provoditi u partnerstvu s Edukacijsko -rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu (ERF), i Fakultetom elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER), uz sudjelovanje islandskih partnera – Odjela za obrazovanje i mlade grada Reykjavika.
Prioritetni zadatak ovog projekta je opremanje ustanova sudionika projekta, centara za odgoj i obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju Republike Hrvatske, asistivnim tehnologijama u svrhu pružanja visokokvalitetnog obrazovanja učenicima, kao i obrazovanje djelatnika ustanova sudionika projekta za korištenje asistivne tehnologije.
Centri za odgoj i obrazovanje (COO) su posebne obrazovne ustanove osnovane za djecu s teškoćama u razvoju koja nisu u mogućnosti pohađati redovne škole zbog stupnja invaliditeta i svojih posebnih obrazovnih potreba.
Razvoj asistivnih tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju danas pruža više mogućnosti za bolje svakodnevno funkcioniranje i postizanje boljeg obrazovnog uspjeha.
Opći cilj projekta je podržati stvaranje učinkovitih preduvjeta koji doprinose jednakim obrazovnim mogućnostima za djecu s teškoćama u razvoju i njihovom boljem i uspješnijem uključivanju u društvo.
Specifični cilj projekta je poboljšati obrazovanje djece s teškoćama u razvoju osiguravanjem pristupa digitalnim asistivnim tehnologijama, kao i adekvatnom i učinkovitom korištenju tih tehnologija u obrazovnim aktivnostima djece s teškoćama u razvoju.
Trajanje projekta
Od 1. srpnja 2021. do 30. travnja 2024.
Više o projektu možete saznati na sljedećem linku
https://www.carnet.hr/projekt/attend/
Mirta Bartolović, prof.logoped
ASISTIVNA TEHNOLOGIJA U CENTRU GOLJAK
Asistivna tehnologija je bilo koja stavka, dio opreme, softverski program ili sustav proizvoda koji se koristi za povećanje, održavanje ili poboljšanje funkcionalnih sposobnosti osoba s teškoćama (ATIA, 2018). Sam proces korištenja asistivne tehnologije usmjeren je na osobu, a ne na tehnologiju. Cilj korištenja asistivne tehnologije je omogućavanje korisniku sudjelovanje u željenim aktivnostima i time brže i lakše svladavanje odgojno obrazovnih sadržaja.
Asistivna tehnologija pruža učenicima s teškoćama širok izbor sredstava, uređaja, pomagala s ciljem da se što lakše premoste različite prepreke koje se javljaju unutar obrazovnog sustava (Stanković, 2015). Kako bi se uvela asistivna tehnologija u proces učenja, istaknuta su određena načela kojima se treba voditi:
• Asistivna tehnologija može samo poboljšati osnovne vještine, a ne ih zamijeniti. Treba ju koristiti kao dio obrazovnog procesa.
• Asistivna tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju više je od obrazovnog alata; ona je temeljni radni alat koji je usporediv s olovkom i papirom za djecu bez teškoća.
• Djeca s teškoćama u razvoju koriste asistivnu tehnologiju za pristup i korištenje standardnih alata, izvršavanje obrazovnih zadataka i ravnopravno sudjeluju sa svojim vršnjacima u obrazovnom okruženju.
Podjela asistivne tehnologije za:
- stabilnost
- sjedenje i pokretljivost
- opremanje radnog mjesta
- komunikaciju (usmenu i pisanu)
- pristup računalu
- prevladavanje prepreka koje imaju
osobe s oštećenjem vida
- prevladavanje prepreka koje imaju
osobe s oštećenjem sluha
- tehnologiju življenja potpomognutom okolinom
- odmor i rekreaciju
- prevladavanje teškoća u učenju (Lazor,2017.)
U Centru Goljak individualnim pristupom svakom učeniku kojem je potrebna asistivna tehnologija omogućujemo aktivno sudjelovanje u odgojno obrazovnom procesu.
Centar je opremljen velikim izborom komunikatora i didaktičke opreme na tri lokacije koji pružaju našim učenicima široki izbor alata smanjujući frustracije učenika, povećavaju motivaciju, potiču osjećaj prihvaćanja od strane vršnjaka i poboljšavaju produktivnost u učionici .
U našim učionicama koriste se sljedeći komunikatori, ovisno o potrebama učenika:
• Big point – to su uređaji koji su idealni za početnike u korištenju uređaja za potpomognutu komunikaciju. Vrlo su jednostavni za upotrebu, prijenosni su i lagani te se koriste za početne aktivnosti u komunikaciji, govoru, izražavanju osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. Također, idealni su za osobe s motoričkim oštećenjima, za slijepe i slabovidne osobe.
• Štipaljke pričalice – uređaj koji služi za poticanje i razvijanje komunikacijskih i spoznajnih vještina djece s teškoćama, ali i djece redovnog razvoja. Štipaljke se mogu koristiti na razne načine, a služe aktivnostima poput pričanja priče i redoslijeda radnje, slušanja i prepoznavanja snimke čime se razvijaju spoznajne vještine. Dolaze u obliku 6 štipaljki različitih, šarenih boja, s mogućnošću snimanja poruke u trajanju od 30 sekundi.
• Pričajući raspored (engl. Story Sequencer), jednostavan je komunikator koji se koristi za stvaranje priča u nizovima, školskih ili dnevnih rasporeda. Omogućuje razvoj komunikacijskih i spoznajnih vještina korisnika. Najčešće se koristi kod djece s poremećajima iz autističnog spektra jer omogućuje vizualnu i glasovnu podršku te im na taj način olakšava organizaciju dnevnih aktivnosti. Uređaj se sastoji od šest polja, a svako polje može snimiti glasovnu poruku u trajanju od 10 sekundi ili umetnuti slike s nacrtanim znakovima ili ispisanim porukama.
• BIGmack i LITTLEmack – jednostavni je komunikator koji omogućuje snimanje zvuka i reproduciranje istoga. Uređaj dolazi u paketu s četiri poklopca različitih boja. Poklopci mogu poslužiti kao vizualna podrška tako što postavimo slike s nacrtanim znakovima ili ispišemo poruke. Ova vrsta uređaja dolazi u nekoliko različitih modela: BIGmack, BIG Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step with Levels
• Interaktivni zid – jednostavni je komunikator koji se sastoji od 30 polja. U svako polje se može umetnuti sličica ili snimiti glasovna poruka u trajanju od 10 sekundi. Interaktivni zid, osim za učenike s teškoćama u razvoju, prikladan je za svu djecu predškolske i osnovnoškolske dobi. Izvrstan je za učenje abecede, učenje zbrajanja i oduzimanja, prepoznavanja geometrijskih oblika, učenje povijesnih osoba, itd.
• TalkTrac – malen je i praktičan komunikator koji se može nositi poput ručnoga sata. Najčešće ga koriste djeca, ali i odrasli, s poremećajima iz spektra autizma kao ispomoć u komunikaciji, te snimanju dnevnog rasporeda aktivnosti, raznih stvari koje treba obaviti, zapamtiti ili naučiti. Ističe se po visokoj kvaliteti zvuka, i glasnoći koja se može namjestiti na dvije razine. TalkTrac omogućuje pohranu osam poruka, a sadrži dvije razine. Na svakoj razini mogu se snimiti četiri poruke po 80 sekundi.
• GoTalk – jednostavni i efikasni komunikatori koji pripadaju skupini komunikacijskih pomagala s glasovnim izlazom. Jednostavnost korištenja i multifunkcionalnost omogućuje njihovu širu primjenu u svakodnevnom životu osoba s govornim poteškoćama. Služi za poticanje komunikacije, govora, izražavanja osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. GoTalk komunikatori dolaze u više veličina, a svaki model je lagan i prenosiv. Uređaji se sastoje od tipki za snimanje 17 poruka. Svaki od njih sadrži tzv. tipke sa sržnim vokabularom, te sadrži ukupno pet razina.
• SuperTalker – jednostavan komunikator koji se prilagođava uzrastu i potrebama korisnika. Omogućuje snimanje i reproduciranje 64 različite poruke u trajanju od 16 minuta. Poruke se mogu snimiti na 8 različitih razina, a na zaslonu uređaja moguće je izmijenjivati rešetke od 1,2,4 ili 8 polja, ovisno o stupnju korištenja komunikatora na kojem se korisnik nalazi.
• iTalk2 – jednostavni komunikator koji služi za pohranu i reprodukciju dviju različitih poruka. Sastoji se od dva velika gumba, a pritiskom na njih preslušavaju se poruke ili snimanju nove.33 Osim navedenih uređaja, postoje i aplikacije koje određene druge uređaje mogu pretvoriti u komunikatore, poput aplikacija za augmentativnu i alternativnu komunikaciju, nakon čega se ti uređaji mogu koristiti za komunikaciju s učenicima ili kako bi ih se potaknulo na učenje.
Ostale vrste i oblici digitalne asistivne tehnologije uključuju računala i pristupačne (virtualne) tipkovnice, upravljačke palice, miševe (npr. naglavni žiroskopski miš), tipkala, prekidače i puhaljke, korisnička sučelja i uređaje koji omogućavaju upravljanje pogledom, čitače zaslona, i dr.
Slikovni sadržaji koji nadopunjuju uporabu spomenutih komunikatora izrađeni su pomoću softverskih programa GoTalk Overlay, Boardmaker i Communicator 5.
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Korisni linkovi |