ATTEND - „Podrška ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju” (eng. kratica za Assistive Technologies In Education).
CARNET je nositelj projekta koji će se provoditi u partnerstvu s Edukacijsko -rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu (ERF), i Fakultetom elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER), uz sudjelovanje islandskih partnera – Odjela za obrazovanje i mlade grada Reykjavika.
Prioritetni zadatak ovog projekta je opremanje ustanova sudionika projekta, centara za odgoj i obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju Republike Hrvatske, asistivnim tehnologijama u svrhu pružanja visokokvalitetnog obrazovanja učenicima, kao i obrazovanje djelatnika ustanova sudionika projekta za korištenje asistivne tehnologije.
Centri za odgoj i obrazovanje (COO) su posebne obrazovne ustanove osnovane za djecu s teškoćama u razvoju koja nisu u mogućnosti pohađati redovne škole zbog stupnja invaliditeta i svojih posebnih obrazovnih potreba.
Razvoj asistivnih tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju danas pruža više mogućnosti za bolje svakodnevno funkcioniranje i postizanje boljeg obrazovnog uspjeha.
Opći cilj projekta je podržati stvaranje učinkovitih preduvjeta koji doprinose jednakim obrazovnim mogućnostima za djecu s teškoćama u razvoju i njihovom boljem i uspješnijem uključivanju u društvo.
Specifični cilj projekta je poboljšati obrazovanje djece s teškoćama u razvoju osiguravanjem pristupa digitalnim asistivnim tehnologijama, kao i adekvatnom i učinkovitom korištenju tih tehnologija u obrazovnim aktivnostima djece s teškoćama u razvoju.
Trajanje projekta
Od 1. srpnja 2021. do 30. travnja 2024.
Više o projektu možete saznati na sljedećem linku
https://www.carnet.hr/projekt/attend/
Mirta Bartolović, prof.logoped
ASISTIVNA TEHNOLOGIJA U CENTRU GOLJAK
Asistivna tehnologija je bilo koja stavka, dio opreme, softverski program ili sustav proizvoda koji se koristi za povećanje, održavanje ili poboljšanje funkcionalnih sposobnosti osoba s teškoćama (ATIA, 2018). Sam proces korištenja asistivne tehnologije usmjeren je na osobu, a ne na tehnologiju. Cilj korištenja asistivne tehnologije je omogućavanje korisniku sudjelovanje u željenim aktivnostima i time brže i lakše svladavanje odgojno obrazovnih sadržaja.
Asistivna tehnologija pruža učenicima s teškoćama širok izbor sredstava, uređaja, pomagala s ciljem da se što lakše premoste različite prepreke koje se javljaju unutar obrazovnog sustava (Stanković, 2015). Kako bi se uvela asistivna tehnologija u proces učenja, istaknuta su određena načela kojima se treba voditi:
• Asistivna tehnologija može samo poboljšati osnovne vještine, a ne ih zamijeniti. Treba ju koristiti kao dio obrazovnog procesa.
• Asistivna tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju više je od obrazovnog alata; ona je temeljni radni alat koji je usporediv s olovkom i papirom za djecu bez teškoća.
• Djeca s teškoćama u razvoju koriste asistivnu tehnologiju za pristup i korištenje standardnih alata, izvršavanje obrazovnih zadataka i ravnopravno sudjeluju sa svojim vršnjacima u obrazovnom okruženju.
Podjela asistivne tehnologije za:
- stabilnost
- sjedenje i pokretljivost
- opremanje radnog mjesta
- komunikaciju (usmenu i pisanu)
- pristup računalu
- prevladavanje prepreka koje imaju
osobe s oštećenjem vida
- prevladavanje prepreka koje imaju
osobe s oštećenjem sluha
- tehnologiju življenja potpomognutom okolinom
- odmor i rekreaciju
- prevladavanje teškoća u učenju (Lazor,2017.)
U Centru Goljak individualnim pristupom svakom učeniku kojem je potrebna asistivna tehnologija omogućujemo aktivno sudjelovanje u odgojno obrazovnom procesu.
Centar je opremljen velikim izborom komunikatora i didaktičke opreme na tri lokacije koji pružaju našim učenicima široki izbor alata smanjujući frustracije učenika, povećavaju motivaciju, potiču osjećaj prihvaćanja od strane vršnjaka i poboljšavaju produktivnost u učionici .
U našim učionicama koriste se sljedeći komunikatori, ovisno o potrebama učenika:
• Big point – to su uređaji koji su idealni za početnike u korištenju uređaja za potpomognutu komunikaciju. Vrlo su jednostavni za upotrebu, prijenosni su i lagani te se koriste za početne aktivnosti u komunikaciji, govoru, izražavanju osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. Također, idealni su za osobe s motoričkim oštećenjima, za slijepe i slabovidne osobe.
• Štipaljke pričalice – uređaj koji služi za poticanje i razvijanje komunikacijskih i spoznajnih vještina djece s teškoćama, ali i djece redovnog razvoja. Štipaljke se mogu koristiti na razne načine, a služe aktivnostima poput pričanja priče i redoslijeda radnje, slušanja i prepoznavanja snimke čime se razvijaju spoznajne vještine. Dolaze u obliku 6 štipaljki različitih, šarenih boja, s mogućnošću snimanja poruke u trajanju od 30 sekundi.
• Pričajući raspored (engl. Story Sequencer), jednostavan je komunikator koji se koristi za stvaranje priča u nizovima, školskih ili dnevnih rasporeda. Omogućuje razvoj komunikacijskih i spoznajnih vještina korisnika. Najčešće se koristi kod djece s poremećajima iz autističnog spektra jer omogućuje vizualnu i glasovnu podršku te im na taj način olakšava organizaciju dnevnih aktivnosti. Uređaj se sastoji od šest polja, a svako polje može snimiti glasovnu poruku u trajanju od 10 sekundi ili umetnuti slike s nacrtanim znakovima ili ispisanim porukama.
• BIGmack i LITTLEmack – jednostavni je komunikator koji omogućuje snimanje zvuka i reproduciranje istoga. Uređaj dolazi u paketu s četiri poklopca različitih boja. Poklopci mogu poslužiti kao vizualna podrška tako što postavimo slike s nacrtanim znakovima ili ispišemo poruke. Ova vrsta uređaja dolazi u nekoliko različitih modela: BIGmack, BIG Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step with Levels
• Interaktivni zid – jednostavni je komunikator koji se sastoji od 30 polja. U svako polje se može umetnuti sličica ili snimiti glasovna poruka u trajanju od 10 sekundi. Interaktivni zid, osim za učenike s teškoćama u razvoju, prikladan je za svu djecu predškolske i osnovnoškolske dobi. Izvrstan je za učenje abecede, učenje zbrajanja i oduzimanja, prepoznavanja geometrijskih oblika, učenje povijesnih osoba, itd.
• TalkTrac – malen je i praktičan komunikator koji se može nositi poput ručnoga sata. Najčešće ga koriste djeca, ali i odrasli, s poremećajima iz spektra autizma kao ispomoć u komunikaciji, te snimanju dnevnog rasporeda aktivnosti, raznih stvari koje treba obaviti, zapamtiti ili naučiti. Ističe se po visokoj kvaliteti zvuka, i glasnoći koja se može namjestiti na dvije razine. TalkTrac omogućuje pohranu osam poruka, a sadrži dvije razine. Na svakoj razini mogu se snimiti četiri poruke po 80 sekundi.
• GoTalk – jednostavni i efikasni komunikatori koji pripadaju skupini komunikacijskih pomagala s glasovnim izlazom. Jednostavnost korištenja i multifunkcionalnost omogućuje njihovu širu primjenu u svakodnevnom životu osoba s govornim poteškoćama. Služi za poticanje komunikacije, govora, izražavanja osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. GoTalk komunikatori dolaze u više veličina, a svaki model je lagan i prenosiv. Uređaji se sastoje od tipki za snimanje 17 poruka. Svaki od njih sadrži tzv. tipke sa sržnim vokabularom, te sadrži ukupno pet razina.
• SuperTalker – jednostavan komunikator koji se prilagođava uzrastu i potrebama korisnika. Omogućuje snimanje i reproduciranje 64 različite poruke u trajanju od 16 minuta. Poruke se mogu snimiti na 8 različitih razina, a na zaslonu uređaja moguće je izmijenjivati rešetke od 1,2,4 ili 8 polja, ovisno o stupnju korištenja komunikatora na kojem se korisnik nalazi.
• iTalk2 – jednostavni komunikator koji služi za pohranu i reprodukciju dviju različitih poruka. Sastoji se od dva velika gumba, a pritiskom na njih preslušavaju se poruke ili snimanju nove.33 Osim navedenih uređaja, postoje i aplikacije koje određene druge uređaje mogu pretvoriti u komunikatore, poput aplikacija za augmentativnu i alternativnu komunikaciju, nakon čega se ti uređaji mogu koristiti za komunikaciju s učenicima ili kako bi ih se potaknulo na učenje.
Ostale vrste i oblici digitalne asistivne tehnologije uključuju računala i pristupačne (virtualne) tipkovnice, upravljačke palice, miševe (npr. naglavni žiroskopski miš), tipkala, prekidače i puhaljke, korisnička sučelja i uređaje koji omogućavaju upravljanje pogledom, čitače zaslona, i dr.
Slikovni sadržaji koji nadopunjuju uporabu spomenutih komunikatora izrađeni su pomoću softverskih programa GoTalk Overlay, Boardmaker i Communicator 5.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Korisni linkovi |