preskoči na sadržaj

Centar za odgoj i obrazovanje "Goljak" Zagreb

Vijesti

PODRUČJA ASISTIVNE TEHNOLOGIJE

Autor: Vanda Tomas, 17. 10. 2022.




ATAAC 2022.


PONOSNI SUDIONICI ATTEND PROJEKTA

                                                         

ATTEND - „Podrška ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju” (eng. kratica za Assistive Technologies In Education).

CARNET je nositelj projekta koji će se provoditi u partnerstvu s Edukacijsko -rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu (ERF), i Fakultetom elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER), uz sudjelovanje islandskih partnera – Odjela za obrazovanje i mlade grada Reykjavika.

Prioritetni  zadatak ovog projekta je opremanje ustanova sudionika projekta, centara za odgoj i obrazovanje učenika s teškoćama u razvoju Republike Hrvatske, asistivnim tehnologijama u svrhu pružanja visokokvalitetnog obrazovanja učenicima, kao i obrazovanje djelatnika ustanova sudionika projekta za korištenje asistivne tehnologije.

Centri za odgoj i obrazovanje (COO) su posebne obrazovne ustanove osnovane za djecu s teškoćama u razvoju koja nisu u mogućnosti pohađati redovne škole zbog stupnja invaliditeta i svojih posebnih obrazovnih potreba.

Razvoj asistivnih tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju danas pruža više mogućnosti za bolje svakodnevno funkcioniranje i postizanje boljeg obrazovnog uspjeha.

Opći cilj projekta je podržati stvaranje učinkovitih preduvjeta koji doprinose jednakim obrazovnim mogućnostima za djecu s teškoćama u razvoju i njihovom boljem i uspješnijem uključivanju u društvo.

Specifični cilj projekta je poboljšati obrazovanje djece s teškoćama u razvoju osiguravanjem pristupa digitalnim asistivnim tehnologijama, kao i adekvatnom i učinkovitom korištenju tih tehnologija u obrazovnim aktivnostima djece s teškoćama u razvoju.

Trajanje projekta

Od 1. srpnja 2021. do 30. travnja 2024.

Više o projektu možete saznati na sljedećem linku

https://www.carnet.hr/projekt/attend/

Mirta Bartolović, prof.logoped

 

 


 

 ASISTIVNA TEHNOLOGIJA U CENTRU GOLJAK        

Asistivna tehnologija je bilo koja stavka, dio opreme, softverski program ili sustav proizvoda koji se koristi za povećanje,    održavanje ili poboljšanje funkcionalnih sposobnosti osoba s teškoćama (ATIA, 2018). Sam proces korištenja asistivne tehnologije  usmjeren je na osobu, a ne na tehnologiju. Cilj korištenja asistivne tehnologije je omogućavanje korisniku sudjelovanje u željenim aktivnostima i time brže i lakše svladavanje odgojno obrazovnih sadržaja.

Asistivna tehnologija pruža učenicima s teškoćama širok izbor sredstava, uređaja, pomagala s ciljem da se što lakše premoste različite prepreke koje se javljaju unutar obrazovnog sustava (Stanković, 2015). Kako bi se uvela asistivna tehnologija u proces učenja, istaknuta su određena načela kojima se treba voditi:

• Asistivna tehnologija može samo poboljšati osnovne vještine, a ne ih zamijeniti. Treba ju koristiti kao dio obrazovnog procesa.

• Asistivna tehnologija za djecu s teškoćama u razvoju više je od obrazovnog alata; ona je temeljni radni alat koji je usporediv s olovkom i papirom za djecu bez teškoća.

• Djeca s teškoćama u razvoju koriste asistivnu tehnologiju za pristup i korištenje standardnih alata, izvršavanje obrazovnih zadataka i ravnopravno sudjeluju sa svojim vršnjacima u obrazovnom okruženju.

Podjela asistivne tehnologije za:

- stabilnost

- sjedenje i pokretljivost

- opremanje radnog mjesta

- komunikaciju (usmenu i pisanu)

- pristup računalu

- prevladavanje prepreka koje imaju

  osobe s oštećenjem vida

- prevladavanje prepreka koje imaju

  osobe s oštećenjem sluha

- tehnologiju življenja potpomognutom okolinom

- odmor i rekreaciju

- prevladavanje teškoća u učenju   (Lazor,2017.)

U Centru Goljak individualnim pristupom svakom učeniku kojem je potrebna asistivna tehnologija omogućujemo aktivno sudjelovanje u odgojno obrazovnom procesu.

Centar je opremljen velikim izborom komunikatora i didaktičke opreme na tri lokacije koji pružaju  našim učenicima široki izbor alata smanjujući frustracije učenika, povećavaju motivaciju, potiču osjećaj prihvaćanja od strane vršnjaka  i poboljšavaju produktivnost u učionici .

U našim učionicama koriste se sljedeći komunikatori, ovisno o potrebama učenika:

• Big point – to su uređaji koji su idealni za početnike u korištenju uređaja za potpomognutu komunikaciju. Vrlo su jednostavni za upotrebu, prijenosni su i lagani te se koriste za početne aktivnosti u komunikaciji, govoru, izražavanju osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. Također, idealni su za osobe s motoričkim oštećenjima, za slijepe i slabovidne osobe.

• Štipaljke pričalice – uređaj koji služi za poticanje i razvijanje komunikacijskih i spoznajnih vještina djece s teškoćama, ali i djece redovnog razvoja. Štipaljke se mogu koristiti na razne načine, a služe aktivnostima poput pričanja priče i redoslijeda radnje, slušanja i prepoznavanja snimke čime se razvijaju spoznajne vještine. Dolaze u obliku 6 štipaljki različitih, šarenih boja, s mogućnošću snimanja poruke u trajanju od 30 sekundi.

 • Pričajući raspored (engl. Story Sequencer), jednostavan je komunikator koji se koristi za stvaranje priča u nizovima, školskih ili dnevnih rasporeda. Omogućuje razvoj komunikacijskih i spoznajnih vještina korisnika. Najčešće se koristi kod djece s poremećajima iz autističnog spektra jer omogućuje vizualnu i glasovnu podršku te im na taj način olakšava organizaciju dnevnih aktivnosti. Uređaj se sastoji od šest polja, a svako polje može snimiti glasovnu poruku u trajanju od 10 sekundi ili umetnuti slike s nacrtanim znakovima ili ispisanim porukama.

• BIGmack i LITTLEmack – jednostavni je komunikator koji omogućuje snimanje zvuka i reproduciranje istoga. Uređaj dolazi u paketu s četiri poklopca različitih boja. Poklopci mogu poslužiti kao vizualna podrška tako što postavimo slike s nacrtanim znakovima ili ispišemo poruke. Ova vrsta uređaja dolazi u nekoliko različitih modela: BIGmack, BIG Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step, LITTLE Step-by-Step with Levels

• Interaktivni zid – jednostavni je komunikator koji se sastoji od 30 polja. U svako polje se može umetnuti sličica ili snimiti glasovna poruka u trajanju od 10 sekundi. Interaktivni zid, osim za učenike s teškoćama u razvoju, prikladan je za svu djecu predškolske i osnovnoškolske dobi. Izvrstan je za učenje abecede, učenje zbrajanja i oduzimanja, prepoznavanja geometrijskih oblika, učenje povijesnih osoba, itd.

• TalkTrac – malen je i praktičan komunikator koji se može nositi poput ručnoga sata. Najčešće ga koriste djeca, ali i odrasli, s poremećajima iz spektra autizma kao ispomoć u komunikaciji, te snimanju dnevnog rasporeda aktivnosti, raznih stvari koje treba obaviti, zapamtiti ili naučiti. Ističe se po visokoj kvaliteti zvuka, i glasnoći koja se može namjestiti na dvije razine. TalkTrac omogućuje pohranu osam poruka, a sadrži dvije razine. Na svakoj razini mogu se snimiti četiri poruke po 80 sekundi.

• GoTalk – jednostavni i efikasni komunikatori koji pripadaju skupini komunikacijskih pomagala s glasovnim izlazom. Jednostavnost korištenja i multifunkcionalnost omogućuje njihovu širu primjenu u svakodnevnom životu osoba s govornim poteškoćama. Služi za poticanje komunikacije, govora, izražavanja osobnih doživljaja i osjećaja te kao podrška svakodnevnim aktivnostima. GoTalk komunikatori dolaze u više veličina, a svaki model je lagan i prenosiv. Uređaji se sastoje od tipki za snimanje 17 poruka. Svaki od njih sadrži tzv. tipke sa sržnim vokabularom, te sadrži ukupno pet razina.

• SuperTalker – jednostavan komunikator koji se prilagođava uzrastu i potrebama korisnika. Omogućuje snimanje i reproduciranje 64 različite poruke u trajanju od 16 minuta. Poruke se mogu snimiti na 8 različitih razina, a na zaslonu uređaja moguće je izmijenjivati rešetke od 1,2,4 ili 8 polja, ovisno o stupnju korištenja komunikatora na kojem se korisnik nalazi.

• iTalk2 – jednostavni komunikator koji služi za pohranu i reprodukciju dviju različitih poruka. Sastoji se od dva velika gumba, a pritiskom na njih preslušavaju se poruke ili snimanju nove.33 Osim navedenih uređaja, postoje i aplikacije koje određene druge uređaje mogu pretvoriti u komunikatore, poput aplikacija za augmentativnu i alternativnu komunikaciju, nakon čega se ti uređaji mogu koristiti za komunikaciju s učenicima ili kako bi ih se potaknulo na učenje.

 

 Ostale vrste i oblici digitalne asistivne tehnologije uključuju računala i pristupačne (virtualne) tipkovnice, upravljačke palice, miševe (npr. naglavni žiroskopski miš), tipkala, prekidače i puhaljke, korisnička sučelja i uređaje koji omogućavaju upravljanje pogledom, čitače zaslona, i dr.

 

Slikovni sadržaji koji nadopunjuju uporabu spomenutih komunikatora izrađeni su pomoću softverskih programa GoTalk Overlay, Boardmaker i Communicator 5.


Kalendar šk. god. 2024./2025.

eD za učenike

eD za učitelje

Stručni skupovi

Kalendar
« Prosinac 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Prikazani događaji

Korisni linkovi
CMS za škole logo
Centar za odgoj i obrazovanje "Goljak" Zagreb / Goljak br. 2, HR-10000 Zagreb / centar-odgojiobrazovanje-goljak.skole.hr / ured@centar-odgojiobrazovanje-goljak.skole.hr
preskoči na navigaciju